crazywolf.pl

szkolenie psów, zoopsycholog, opiekun zwierząt

Rozwój psa

Okres prenatalny – przed urodzeniem

  • następuje rozwój układu nerwowego,
  • duży wpływ na psychikę szczeniąt mają emocje suki w czasie ciąży,
  • suce ciężarnej zapewnić spokój, nie denerwować jej a codzienne delikatne – głaskanie, masowanie, dotykanie po brzuchy sprawi, że szczenięta będą spokojniejsze, w przyszłości mniej podatne na stres oraz szybciej będą się uczyć,

Okres neonatalny – od urodzenia do 2 tyg.

  • szczeniaki głuche i ślepe – całkowite bezbronne i zależne od matki,
  • wrażliwe na dotyk, uczą się rozpoznawać niektóre zapachy,
  • ograniczona zdolność uczenia się, a powstałe skojarzenia są nietrwałe,
  • kanały słuchowe i oczy otwierają się około 10 dnia życia,
  • do 2 tygodnia życia rozwija się cały czas układ nerwowy,
  • w tym okresie opiekun powinien rozpocząć wczesną stymulację neurologiczną (stymulacja dotykowa między opuszkami palców, unoszenie głowy, opuszczanie głowy, pozycja grzbietowa, stymulacja termiczna),
  • zdrowy noworodek przez pierwsze trzy tygodnie swego życia poświęca 90% na sen, natomiast 10% na pożywienie,

Okres przejściowy – od 2 tyg. do 3 tyg. życia

  • szczeniak ma już rozwinięte wszystkie zmysły,
  • delikatne dotykanie szczeniaka w tym okresie po brzuszku, łapkach lub też na chwilę przewracanie delikatnie go na grzbiet, pozwoli to do przyzwyczajenia się szczeniaka do naszego dotyku,
  • utrzymanie szczeniaka w różnych pozycjach ma celu przyzwyczajanie go do zabiegów pielęgnacyjnych w późniejszym wieku,

Okres socjalizacji – od 3 tyg. do 9 – 13 tyg. życia

(6 – 8 tyg. życia to okres szczególnej wrażliwości)

3 tyg. – okres przejściowy

» szczeniaki szybko rozwijają się, zaczynają słyszeć, widzieć, a także poruszać się,

» stopniowo wypuszczamy z legowiska w celu umożliwienia im zapoznania się z najbliższym otoczeniem

» wszystko co napotkają na swojej drodze jest dotykane, wąchane i lizane,

4 tyg.

» dalszy okres intensywnego rozwoju – psychicznego jak i fizycznego,

» szczeniaki bardzo podatne na stres i zakaz w tym wieku oddzielania szczeniąt od suki,

» karmienia szczeniąt można zacząć podawać karmę juz od 4 tyg życia – oczywiście wprowadzamy stopniowo – powinien zjadać 4 – 5 posiłków dziennie, – suchą karmę rozmaczajmy gdyż szczeniaki muszą nauczyć się gryźć. Stopniowo zwiększamy porcje posiłków,

5 tyg. i 6 tyg.

» stopniowe odsadzenie szczeniąt od suki (suka coraz częściej opuszcza swoje legowisko, zostawiając maluchy coraz dłużej same),

» zaczynają rozwijać kontakt z rodzeństwem i uczą się prawidłowej zabawy między sobą (hamowanie i zmniejszenie siły gryzienia, charakterystyczny ukłon który zaprasza do zabawy), uczą się również konsekwencji swojego zachowania,

» ważne – zakaz separowania szczeniąt od otoczenia i od siebie,

» oddawanie szczeniąt w tym okresie nowemu panu może powodować u szczeniąt brak apetytu, obniżenie wagi, bardzo duży stres

7 tyg.

» duże znaczenie w procesie rozwoju psychicznego szczeniaka

» zabrany w 7 tyg. swego życia od suki – najtrwalej i najszybciej przywiązuje się do nowego swego pana i najłatwiej akceptuje nowe otoczenie (wymagane jak najwięcej kontaktów z nowym panem),

» poza beztroskimi zabawami, zaczynamy pierwsze lekcje wychowania (oswajamy ze smyczą, uczymy czystości),

» jeżeli pies ma zostać przeniesiony do nowego domu, to najlepiej, aby rozpoczęło się około 7 tyg. życia (czyli przed rozpoczęciem się „fazy strachu” w 8 tyg.)

» szczeniaki, które nie zostały przekazane w 7 tyg. życia, mogą to zrobić dopiero w 10 tyg.

8 tyg.

» to okres „utrwalania strachu”

» unikać wszelakich sytuacji, które mogą szczeniaka przestraszyć, gdyż jakiekolwiek przeżycia w tym okresie mogą mieć negatywne efekty, które mogą być bardzo trwałe i trudno odwracalne,

» w tym okresie szczeniaki nie powinny zmieniać swego nowego domu czy też opiekuna, ponieważ bardzo źle to zniosą

9 tyg. – 13 tyg.

» szczeniaki doskonale już widzą i czują

» bardzo szybko się uczą,

» w tym wieku możemy już psa zaczynać szkolić

» otrzymuje pierwsze w swoim życiu szczepienia,

» spacery, które pozwola psu poznać jego środowisko, sąsiadów i innych czworonogów, z którymi ma szanse się zaprzyjaźnić,

» powinien również na swojej drodze spotkać, różne obiekty, sytuacje, ludzi – można się tutaj zastosować do tzw. „Złotej Dwunastki” Margaret Huges (szczegółowo omawianej w innym poście),

Okres młodzieńczy – 14 tyg. – 6 miesiąc

  • pies opanowuje wszystkie zdolności motoryczne,
  • jeśli psiak nie był uczony czystości, to po okresie 16 tyg. może być to utrudnione,
  • nadal socjalizujemy psa, pokazujemy mu otaczający nas świat – stabilizują się relacje społeczne psa z innymi zwierzętami,
  • dopasowanie odpowiednich zabawek i gryzaków – na przetrwanie bolesnego ząbkowania,

Okres dojrzewania – od 6 do 18 miesiąca życia

  • pierwsze okresy buntu,
  • próbują zwiększyć swoją niezależność,
  • zachowania niepożądane, które utrwalą się w tym okresie, lub które już się utrwaliły – będą w przyszłości trudne do wyeliminowania,
  • pamiętać, że gryzienie i żucie jest dla psa ważnym elementem w jego życiu – uspokaja to oraz rozładowuje emocje,
  • okres ustalania równowagi hormonalnej,

Okres starzenia się organizmu psa

  • rozpoczyna się w różnym wieku – uzależnione od rasy i wielkości psa,
  • u psów małych – 7 – 9 rok życia, u ras dużych i olbrzymich – 5 – 7 rok życia,
  • zmniejsza się sprawność funkcjonowania wszystkich zmysłów,
  • obniżenie możliwości poznawczych, sprawności i aktywności,